left-triangleup-triangleright-triangleright-arrowdown-trianglemenu-thinright-pointerdown-arrowcross-thinleft-arrow

Vakre, verdige og representative. Slik skulle jernbanestasjonene i Norge være. De skulle bli et ideal for hvordan nordmenn bygde sine hjem.

Den norske jernbanen ble i stor grad bygget i siste halvdel av 1800-tallet. Sammenlignet med andre land i Europa var Norge sent ute. Men da vi først begynte å bygge, vokste togstrekningene i et rasende tempo, tross et krevende landskap. Og i samme tempo ble stasjonene bygget – over 160 togstasjoner i løpet av tjue år, fra 1862 til 1882. – Til å være nyttebygninger var stasjonene forseggjort og i høy kvalitet, forklarer Mari Hvattum, professor i ­arkitekturhistorie.


Norges fremste arkitekter

Det var de beste av de beste arkitektene som fikk oppgaven med å tegne stasjonsbygningene. Bull, Schirmer, von Hanno og Due. Beliggenheten, bruksområdet og pengesekken la føringer for stasjonene, men den arkitektoniske kvaliteten skulle ikke fravikes.

Så hvor hentet Norges fremste arkitekter inspirasjonen fra da de skulle skape landets nye praktbygg? Fra ferdige mønsterbøker fra Europa. De brukte sine historiske forbilder til å danne en stemningspalett for et moderne Norge. Stilvariasjonen ble derfor stor. En stasjon ble bygget i en klassisk stil, en annen i gotisk. Det var til stor irritasjon for modernistene, ifølge Hvattum. – De ville finne en stil for en ny tid, men det brydde ­arkitektene på 1800-tallet seg lite om, utdyper hun.


Et ideal

Men i den historiske arkitekturen var det mulig å spore en ny epoke. Nå ble snekkeren i større grad byttet ut med et moderne sagbruk. Før var det snekkere som skar ut sirkelverk for hånd, nå klarte sager å gjøre den sammen jobben. Elementer ble standardisert, og mange av togstasjonene i tre, som finnes i distriktene, ble levert som ferdige ­byggesett.

De tyske og alpine trekkene som preget de europeiske mønsterbøkene, preget nå også den norske landsbygda – en rød låve akkompagnert av et hvitt hus i sveitserstil. Samme stil som togstasjonene. – Jernbanearkitekturen har hatt en større virkning på norsk byggeskikk enn vi tror. Stasjonene var et av de få offentlige bygningene som ble bygget på bygdene. De ble et ideal som var lett å kopiere, sier Hvattum. Det var det flere som så på som et problem.

«Jernbanestilen er smittsomt», mente Nicolay Nicolaysen, som var Norges riksantikvar på slutten av 1800-tallet. Til tross for at arkitektene tviholdt på historiske røtter, er jernbanestasjonene et utstillingsvindu for at Norge hadde blitt moderne, mener Hvattum. – Jernbanehistorien er et essensielt kapitel i moderniseringen av Norge. Historien kan fortsatt leses i form av fysiske spor. Stasjonen og linjene finnes fremdeles, sier hun.


Har du også lest disse?

Bærekraft har blitt lønnsomt

Petter Eiken leder et selskap med en fot i fortiden og blikket vendt mot en ukjent framtid. Bane NOR Eiendom eier og forvalter mange bygg somer over 100 år gamle.

Les mer

Gjør det enkelt å reise grønt

Nye og gamle bygg som ligger sentralt plassert på de viktigste knutepunktene i landet, kjennetegner Bane NOR Eiendom.

Les mer

Stoppesteder i norgeshistorien

Hver togstasjon i landet har sin egen ­arkitektoniske historie å fortelle. Bane NOR Eiendom, som eier og ­forvalter stasjonene, sørger for at ­historiene består for fremtiden.

Les mer

Nå ser alle til Drammen

Under jappetiden på 1980-tallet var Drammen ødelagt av trafikk og med en skitten elv rennende gjennom sentrum. I dag valfarter folk til Drammen for å lære om byutvikling.

Les mer

Norges mest mangfoldige portefølje

Fra store Oslo S til små 150 år gamle stasjonsbygg, fra moderne verkstedanlegg til næringsbygg og ­hoteller.

Les mer

Kreativitet i hver kvadratmeter

Hver dag er 170 000 personer innom Oslo S. Hver og en av dem skal ­oppleve stasjonen som en destinasjon i seg selv. Det krever mye arbeid.

Les mer