25 000 kvadratmeter, 600 meter fra én inngang til en annen, ni ulike plannivåer og en høydeforskjell på 35 meter. Nationaltheatret stasjon i Oslo er ikke bare en stor stasjon, den er også veldig kompleks.
– Vi har brukt mye tid på å bli klok på Nationaltheatret. Det er en komplisert bygningsmasse, og det var kritisk for oss å få på plass komplette tegninger for hele bygget. Tidligere var stasjonen eid av to selskap, som satt på hver sine tegninger i ulike systemer, sier Stephan Rask Arnesen. Han er fagansvarlig tegning i Bane NOR Eiendom og initiativtaker til prosjektet på Nationaltheatret.
Ved hjelp av en ny teknologi, bestående av en drone og en tralle påmontert laserskanner og kamera, kalt «Trolley», har Nationaltheatret stasjon blitt kartlagt både på inn- og utsiden.
– Dronen har gitt oss en målriktig terrengmodell, mens trallen har sørget for en innendørs punktsky. I tillegg har trallen gitt oss en innendørs Google Street View-versjon av hele stasjonen, sier Arnesen.
Modellen av Nationaltheatret stasjon består av millioner av punkter som danner virkelighetsnære bilder.
Punkt for punkt
Utendørs- og innendørsmodellene består av millioner av punkter, som danner såkalte punktskyer. – Bildene ser virkelighetsnære og komplette ut, men går man langt nok inn i dem, ser man at modellen består av punkter.
Tettheten på punktene er imidlertid så god at målriktigheten er ivaretatt. I dette tilfellet har vi valgt en tetthet mellom punktene på to centimeter. Dersom vi ønsker oss en mer nøyaktig modell, kan vi øke tettheteni aktuelle områder, sier Arnesen. Selskapet som leverte den tekniske løsningen brukte én helg på å foreta kartlegging av hele stasjonen, og ytterligere et par uker på å prosessere dette til en punktsky.
Åpner dører
De nye tegningene har gitt Bane NOR Eiendom mange nye muligheter. Blant annet kan de nå kvalitetssikre universell utforming og kravspesifikasjoner utelukkende ved å gå inn i modellen, fremfor å måtte besøke stasjonen fysisk. Samtidig reduserer denne formen for måling risikoen for menneskelige feil.
– Vi kan for eksempel finne ut hvordan ventilasjonsføringene går i bygget ved å studere modellen. Vi kan måle hvor tykke kanalene er og beregne luftmengder. Samtidig har vi et flott grunnlag for å finne nye løsninger for traséer.
Arnesen ser også for seg at innendørsmodellen kan få nye bruksområder i fremtiden. – Tenk et fremtidsscenario hvor man i en eventuell brannsituasjon kan veilede røykdykkere til en gitt posisjon ved hjelp av GPS, sensorteknologi, samband og punktsky, avslutter Arnesen.