left-triangleup-triangleright-triangleright-arrowdown-trianglemenu-thinright-pointerdown-arrowcross-thinleft-arrow

Hver dag er 170 000 personer innom Oslo S. Hver og en av dem skal ­oppleve stasjonen som en destinasjon i seg selv. Det krever mye arbeid.

– Markedet forandrer seg, fortere og fortere, og markedet like så. Vi må hele tiden være på og tenke nytt, sier ­T­orstein Heldal, senterleder for Oslo S og Østbanehallen. Han og de andre i Oslo S-teamet jakter hele tiden på ny innsikt, for å lære kundene bedre å kjenne. På Norges største knutepunkt er kundene mange og svært forskjellige. – Vi må holde oss oppdatert og få tilbudet til å stemme med det folk vil ha, påpeker Heldal. Markedsundersøkelser, andres erfaringer og tidligere ­publikumssuksesser danner grunnlaget for hvordan Oslo S fremstår i dag, og for hvordan den kan bli.

«Vi prøver å skape ­flere steder hvor folk kan hygge seg før de reiser videre.»

Torstein Heldal, senterleder for Oslo S

En møteplass

En av de største endringene ved Oslo S i nyere tid var ­restaurering av Østbanehallen. Bygget fra 1882 er fredet, både indre og ytre fasade og hallen. I denne hallen, som bærer mye historie og kulturarv, åpnet en ny og ­moderne møteplass i 2015 etter et omfattende arbeid. Et torg, ­spisesteder, pub og småbutikker er for de reisende et sted hvor de kan starte reisen, vente eller forlenge ferien. Samme følelse ønsker Heldal og teamet å gi de reisende i Oslo S-delen av stasjonen.

– Kalde plasser skal bli varme og hyggelige. Et eksempel er fellesområdet ved utgangen til flytoget. Der var det ­tidligere ikke så koselig å vente, nå er det blitt en populær kafé. Vi prøver å skape ­flere steder hvor folk kan hygge seg før de reiser videre, sier han.


Rekordomsetning

Heldal ser sjelden begrensninger i jakten på nye kvadratmeter å leie ut. Der det før var et gammelt kontor på Oslo S, ligger i dag det populære spisestedet Leon – som det første i Norge. Senterlederen opplever at folk stiller større krav i dag enn tidligere, og teamets oppgave er å legge til rette for at flere vil handle mer. Rekordomsetningen i 2018 tyder på at de har knekt en kode.

Alle butikkene og serveringsstedene på Oslo S og i ­Østbanehallen omsatte for til sammen 1087 milliarder kroner i 2018. Det er en økning på 8,2 prosent fra året før. – Mange av våre butikker er de største i sine respektive kjeder, som Vita og Narvesen. Burger King på Oslo S er blant kjedens ti største på omsetning i verden, forklarer Heldal.


Fornøyde kunder

Han tror at også 2019 blir et godt år. – Vi har gode planer for Oslo S. Allerede før sommeren kommer Friday´s på plass. I tillegg håper vi å åpne en ny restaurant ved hovedinngangen, der Ruter er i dag, sier han.

Og det er ikke bare omsetningen som indikerer at Oslo S og Østbanehallen er på riktig spor. I siste markedsunder­søkelse var kundetilfredsheten 4,1 av 5. Alt arbeidet Heldal og temaet legger ned, gir resultater. – For ti år siden var Oslo S et sted du bare ville gå ­igjennom. Med nye konsepter og interiørgrep som roer stressfaktoren, har det blitt til et sted du vil være. Det er veldig positivt, sier han.

Butikkfassade på Oslo S med bord og stoler

Har du også lest disse?

Bærekraft har blitt lønnsomt

Petter Eiken leder et selskap med en fot i fortiden og blikket vendt mot en ukjent framtid. Bane NOR Eiendom eier og forvalter mange bygg somer over 100 år gamle.

Les mer

Gjør det enkelt å reise grønt

Nye og gamle bygg som ligger sentralt plassert på de viktigste knutepunktene i landet, kjennetegner Bane NOR Eiendom.

Les mer

Stoppesteder i norgeshistorien

Hver togstasjon i landet har sin egen ­arkitektoniske historie å fortelle. Bane NOR Eiendom, som eier og ­forvalter stasjonene, sørger for at ­historiene består for fremtiden.

Les mer

Nå ser alle til Drammen

Under jappetiden på 1980-tallet var Drammen ødelagt av trafikk og med en skitten elv rennende gjennom sentrum. I dag valfarter folk til Drammen for å lære om byutvikling.

Les mer

Norges mest mangfoldige portefølje

Fra store Oslo S til små 150 år gamle stasjonsbygg, fra moderne verkstedanlegg til næringsbygg og ­hoteller.

Les mer

Vill vekst i Voss

Stadig flere hoteller reiser seg i regi av Bane NOR Eiendom. Det bidrar positivt i utviklingen av flere knutepunkt over hele landet.

Les mer