– Markedet forandrer seg, fortere og fortere, og markedet like så. Vi må hele tiden være på og tenke nytt, sier Torstein Heldal, senterleder for Oslo S og Østbanehallen. Han og de andre i Oslo S-teamet jakter hele tiden på ny innsikt, for å lære kundene bedre å kjenne. På Norges største knutepunkt er kundene mange og svært forskjellige. – Vi må holde oss oppdatert og få tilbudet til å stemme med det folk vil ha, påpeker Heldal. Markedsundersøkelser, andres erfaringer og tidligere publikumssuksesser danner grunnlaget for hvordan Oslo S fremstår i dag, og for hvordan den kan bli.
«Vi prøver å skape flere steder hvor folk kan hygge seg før de reiser videre.»
En møteplass
En av de største endringene ved Oslo S i nyere tid var restaurering av Østbanehallen. Bygget fra 1882 er fredet, både indre og ytre fasade og hallen. I denne hallen, som bærer mye historie og kulturarv, åpnet en ny og moderne møteplass i 2015 etter et omfattende arbeid. Et torg, spisesteder, pub og småbutikker er for de reisende et sted hvor de kan starte reisen, vente eller forlenge ferien. Samme følelse ønsker Heldal og teamet å gi de reisende i Oslo S-delen av stasjonen.
– Kalde plasser skal bli varme og hyggelige. Et eksempel er fellesområdet ved utgangen til flytoget. Der var det tidligere ikke så koselig å vente, nå er det blitt en populær kafé. Vi prøver å skape flere steder hvor folk kan hygge seg før de reiser videre, sier han.
Rekordomsetning
Heldal ser sjelden begrensninger i jakten på nye kvadratmeter å leie ut. Der det før var et gammelt kontor på Oslo S, ligger i dag det populære spisestedet Leon – som det første i Norge. Senterlederen opplever at folk stiller større krav i dag enn tidligere, og teamets oppgave er å legge til rette for at flere vil handle mer. Rekordomsetningen i 2018 tyder på at de har knekt en kode.
Alle butikkene og serveringsstedene på Oslo S og i Østbanehallen omsatte for til sammen 1087 milliarder kroner i 2018. Det er en økning på 8,2 prosent fra året før. – Mange av våre butikker er de største i sine respektive kjeder, som Vita og Narvesen. Burger King på Oslo S er blant kjedens ti største på omsetning i verden, forklarer Heldal.
Fornøyde kunder
Han tror at også 2019 blir et godt år. – Vi har gode planer for Oslo S. Allerede før sommeren kommer Friday´s på plass. I tillegg håper vi å åpne en ny restaurant ved hovedinngangen, der Ruter er i dag, sier han.
Og det er ikke bare omsetningen som indikerer at Oslo S og Østbanehallen er på riktig spor. I siste markedsundersøkelse var kundetilfredsheten 4,1 av 5. Alt arbeidet Heldal og temaet legger ned, gir resultater. – For ti år siden var Oslo S et sted du bare ville gå igjennom. Med nye konsepter og interiørgrep som roer stressfaktoren, har det blitt til et sted du vil være. Det er veldig positivt, sier han.