left-triangleup-triangleright-triangleright-arrowdown-trianglemenu-thinright-pointerdown-arrowcross-thinleft-arrow

Under jappetiden på 1980-tallet var Drammen ødelagt av trafikk og med en skitten elv rennende ­gjennom ­sentrum. I dag valfarter folk til ­Dramme­n for å lære om ­byutvikling.

Portrett av Tore Opdal Hansen

Bane NOR Eiendom er med på reisen i det som er ­Norges kanskje største bytransformasjon, og utvikler ­regionens viktigste knutepunkt. – 80-tallet var bunnpunktet. Drammen lå brakk, og det var investeringsfri sone. Da jeg tok over som ordfører i 2003, så ting litt bedre ut, men det var fremdeles en håpløs by og en litt sørgelig tid. Det å være fra Drammen var ikke noe stas, og man sa gjerne at man var fra «et sted rett utenfor Lier», eller «et sted ikke så langt fra Oslo».

Tore Opdal Hansen (bilde) har stått tettest på transformasjonen som Drammen har opplevd de siste tiårene. ­Høyre-politikeren har vært medlem av bystyret siden 1979, og ordfører siden 2003. Få, om noen, har hatt en mer sentral rolle.


– Som ordfører er det mange som lytter til det du har å si, og i en stor kommune som Drammen er det en helt unik mulighet. En av mine oppgaver har vært å jobbe med byutvikling sammen med byens andre politikere. Vi har gradvis blitt bedre, og byen har blitt mer og mer komplett. Jobben har ikke vært lett. Det har kostet tid, krefter og ­milliarder å snu oppfatningen av Drammen som «­Norges styggeste by». I dag blir byen fremstilt som et prakt­eksempel, og kommunen får ros for å ha snudd en sterk negativ utvikling til en positiv spiral. Et av høyde­punktene kom i 2008, da Drammen mottok den europeiske byutviklingsprisen.

Det ble den første av flere priser. Drammen har også ­vunnet «Norges beste uterom», «The European Council of Spatial Planners», «Nordic Bridge Prize» og «Årets grønne park», for å nevne noen. – Vi har vært opptatt av å være med i konkurranser for å måle verdien av de tiltakene vi har gjennomført, og for å få tilbakemelding fra en objektiv jury. Resultatene har vært veldig tilfredsstillende, sier Hansen.


Skyhøyt knutepunkt

Prisene og anerkjennelsen har ikke gjort byens ­utviklere ­sløve. Prosjektet med å reise Drammen er ikke ferdig. ­Kommunen bygger fremdeles for å friste nye ­innbyggere, og for å tilfredsstille dem som allerede bor i byen. På ­Drammen stasjon bygger Bane NOR Eiendom to bygg som skal ta byen til nye høyder, bokstavelig talt.

– Bane NOR Eiendom bygger et konferansehotell, ­Quality Hotel River Station, over 14 etasjer. I tillegg bygger de et kontorbygg på nesten like mange etasjer, som skal hete Drammen stasjon Business Centre. Byggene ruver i ­terrenget, og vi får en ny skyline, sier Hansen.

Jernbanen har alltid hatt en spesiell plass i Drammen. ­Toget har alltid gått gjennom byen. Som knutepunkt for Bergensbanen og Vestfoldbanen, og med flerfoldige ­avganger i timen til Oslo S og Oslo Lufthavn, har toget vært bindeleddet mellom Drammen og verden. Derfor var Drammen stasjon noe man ville ta på alvor. – Drammen stasjon er en av de desidert mest ­trafikkerte jernbanestasjonene i Norge. Vi har seks avganger til ­Gardermoen i timen, og skal man til Oslo er det ikke noe poeng i å se på tidtabellen. Det kommer alltid et tog.


Byr på fleksibilitet

Til tross for nærheten til både hovedstaden og Norges største flyplass, har Drammen manglet kurs- og konferanse­fasiliteter. De nye Bane NOR Eiendom-­byggene er ­utvilsomt et positivt tilskudd til byens utvikling, understreker ­ordføreren. – Potensialet i Drammen er stort. De som har vært mye på Gardermoen, er kanskje litt lei av det som konferanse­sted. Nå kan du ta toget en time fra flyplassen og få splitter nye konferanselokaler, med kort avstand til bysentrum og med vakker utsikt over elva, sier Hansen og legger til:

– Den knutepunktutviklingen de to byggene ­r­epresenterer, er jo veldig i tiden. Når det gjelder kontor­bygg, er det et faktum at stadig flere arbeidstakere søker fleksibilitet i arbeidshverdagen, og muligheten til å jobbe fra flere steder enn hovedkvarteret. Fra man går av toget på Drammen stasjon, til man sitter på kontoret i det nye Drammen stasjon Business Centre, tror jeg man kan telle sekunder.


Godt samarbeid

Etter å ha vært kommunens fremste politiker under ­transformasjonen, kunne ordfører Tore Opdal Hansen tatt mye av æren for den enorme utviklingen og de gode ­resultatene selv. Det ønsker han ikke. I stedet trekker han frem det gode tverrpolitiske samarbeidet som en av ­suksessfaktorene.

– Politikk er ikke et sololøp. Vi har hatt store og tunge ­prosesser i Drammen, og vi har hele veien vært opptatt av en bred forankring. Samarbeidet har vært helt unikt. – Jeg har holdt foredrag om byutvikling sikkert 700 ­ganger. Folk kommer til Drammen, og vi reiser ut for å ­fortelle om det vi har gjort. Jeg viser frem bilder, men ­snakker også mye om hvordan vi jobber sammen. Jeg tror det har vel så mye verdi som å vise hvor fin den nyeste brua vår har blitt, sier Hansen.

«Tidligere skammet folk seg over byen. I dag er Drammen et fint sted å være.»


Det er ikke bare på tvers av politiske partier samarbeidet har fungert godt. Ordføreren trekker også frem Bane NOR Eiendom som en viktig samarbeidspartner for å lykkes med utviklingen, ikke minst av knutepunktet Drammen stasjon. – Bane NOR Eiendom har vært viktig for Drammen, og jeg vil si at vi har vært veldig heldige. De har en rekke prosjekter over hele landet, og flere store byggeprosjekter. Likevel opplever vi at vi har fått god oppfølging og mye oppmerksomhet. Det er ikke gitt for et selskap med en såpass stor portefølje, sier Hansen.


Et stolt farvel

Etter 40 år i bystyret og 16 år som ordfører, har Hansen ­besluttet ikke å stille til gjenvalg som ordfører i Drammen, men han stiller til valg som fylkesordfører i det nye fylket Viken.

– Disse 16 årene har vært helt fantastiske. Rike på­ ­opplevelser og inntrykk. Men alt har sin tid. Når han blir bedt om å se tilbake på reisen han har vært med på sammen med Drammen, er det lett å oppsummere i glede. – Jeg er stolt over det vi har fått til, rett og slett. Og det er nok den følelsen de andre folkevalgte sitter igjen med også, både fra mitt og de andre partiene. Tidligere skammet folk seg over byen. I dag er Drammen et fint sted å være, og innbyggerne trives. Det er langt hyggeligere å være i den positive spiralen, sier Hansen.

Det har tatt 40 år å komme dit Drammen er i dag. På spørsmål om hvordan han tror byen vil endre seg de neste 40 årene, er ordføreren usikker. – Det blir ufattelig spennende. Måten vi reiser på kommer til å være radikalt annerledes. Se på «Back to the future»-­filmene, som vel hadde et 30-årsperspektiv, og hvor feil de tok i en tid hvor utviklingen gikk sakte. Én ting er han imidlertid sikker på, og det er at Drammen aldri har vært bedre rustet for fremtiden. – Uten tvil, avslutter den avtroppende ordføreren.

Har du også lest disse?

Bærekraft har blitt lønnsomt

Petter Eiken leder et selskap med en fot i fortiden og blikket vendt mot en ukjent framtid. Bane NOR Eiendom eier og forvalter mange bygg somer over 100 år gamle.

Les mer

Gjør det enkelt å reise grønt

Nye og gamle bygg som ligger sentralt plassert på de viktigste knutepunktene i landet, kjennetegner Bane NOR Eiendom.

Les mer

Stoppesteder i norgeshistorien

Hver togstasjon i landet har sin egen ­arkitektoniske historie å fortelle. Bane NOR Eiendom, som eier og ­forvalter stasjonene, sørger for at ­historiene består for fremtiden.

Les mer

Vill vekst i Voss

Stadig flere hoteller reiser seg i regi av Bane NOR Eiendom. Det bidrar positivt i utviklingen av flere knutepunkt over hele landet.

Les mer

Norges mest mangfoldige portefølje

Fra store Oslo S til små 150 år gamle stasjonsbygg, fra moderne verkstedanlegg til næringsbygg og ­hoteller.

Les mer

Kreativitet i hver kvadratmeter

Hver dag er 170 000 personer innom Oslo S. Hver og en av dem skal ­oppleve stasjonen som en destinasjon i seg selv. Det krever mye arbeid.

Les mer