– Vi skal bidra til byutvikling gjennom å skape gode knutepunkter, gi gode fasiliteter for jernbanen slik at flere velger å reise med tog, og bidra til å skape økonomiske resultater som kommer jernbanen til gode. Disse tre punktene oppsummerer samfunnsoppdraget vårt, forteller administrerende direktør Petter Eiken entusiastisk.
Bane NOR Eiendom er et ungt selskap med et langsiktig perspektiv. I 2017 ble eiendomsvirksomhetene i ROM Eiendom, da eid av NSB, og Jernbaneverket slått sammen til det nye selskapet. Å samle all jernbaneeiendom i en felles virksomhet i Bane NOR Eiendom betyr større verktøykasse og ny slagkraft.
– Vi har en formidabel eiendomsportefølje. Nå som den er samlet, kan mer eiendom frigis til andre formål enn jernbane. Vi har hatt arealer som hver for seg ikke har vært bærekraftige å utvikle, men som nå kan brukes til utvikling av næring, bolig og arbeidsplasser i bynære områder, sier Eiken.
Tar større grep for fremtiden
Norge står foran en periode med store endringer. Det handler om befolkningsvekst, klimaendringer og nye reisemåter.
– Hvordan planlegger Bane NOR Eiendom for veksten?
– Vi gjør omfattende personstrømsanalyser der ambisjonen er å håndtere langt større passasjerstrømmer uten å måtte investere altfor mye. Ta Oslo S for eksempel. Stasjonen er definitivt knutepunkt nummer én i Norge, forteller Eiken.
«170 000 mennesker passerer Oslo S hver dag, men vi styrer mot 250 000 passerende daglig. Det er en sterk vekst.»
Bane NOR Eiendom planlegger endringer på stasjonen i årene som kommer for å øke kapasiteten og tilgjengeligheten for de reisende.
– 170 000 mennesker passerer gjennom Oslo S hver dag, men vi styrer mot 250 000 passerende daglig. Det er en sterk vekst, sier Eiken.
Landets ledende knutepunktutvikler
Bane NOR Eiendom tar på seg rollen som landets ledende knutepunktutvikler. Det innebærer blant annet å bygge i noen av landets tetteste og heteste eiendomsmarkeder. Det er krevende, men gir god effekt for byen og miljøet, ifølge Eiken.
– Vi må utnytte arealene rundt de viktigste knutepunktene godt for å legge til rette for at folk kan reise kollektivt. Når flere kan bo, jobbe og få gjort nødvendige ærender like ved stasjonen, blir behovet for privatbiler vesentlig redusert, sier Eiken.
– Vi har erfart at hvor vi bygger byggene våre, kan være like viktig som hvordan vi bygger dem. De 12 500 arbeidsplassene vi har vært med å utvikle i Bjørvika, sparer miljøet for 110 000 kjørte kilometer per døgn, sammenlignet med om disse arbeidsplassene var spredt over hele Oslo.
– Hva slags kompetanse kreves for å utvikle knutepunkter i byområdene?
– Vi sitter på en unik spisskompetanse på byutvikling. I tillegg har vi profesjonell prosjektutviklingskompetanse som håndterer hele verdikjeden, fra idéutvikling og regulering til ferdigstillelse og salg av boliger og næringsbygg, svarer Eiken.
Verksteder i endring
I Bane NOR Eiendoms portefølje ligger også verkstedene hvor alle tog som kjører i Norge blir vedlikeholdt. Eiken forteller at de er rustet for konkurranse og de endringene dette fører med seg for jernbanesektoren.
– Vi må ha verksteder som gjør det effektivt å vedlikeholde tog. Vi tror konkurransen kommer til å medføre at flere tog kommer til å være i kontinuerlig bevegelse. Togselskapene kan ikke bruke tid på å kjøre langt med tomme tog, og det betyr at verkstedene må ligge der togene parkeres.
Det kan komme til å skje en viss relokalisering av verkstedene. De kan bli mindre, men samtidig mer effektive. For å forstå behovene i markedet, jobber Bane NOR Eiendom tett med verkstedoperatørene og togselskapene.
Bærekraftig business
Bane NOR Eiendom har vedtatt en egen miljøstrategi. Eiken er tydelig på at strategien ikke er pynt, men et styrende dokument for hele virksomheten.
– Vi måler vår egen miljøprestasjon hvert år, inkludert energiforbruket vårt. Og vi effektiviserer i samarbeid med leietakerne. Vi gjør investeringene, for eksempel å bytte fra lysrør til LED-lys. Gevinsten deler vi med alle som bidrar, sier han.
I miljøstrategien er det nedfelt et mål om å BREEAM-NOR-sertifisere alle nybygg på over 10 000 kvadratmeter. BREEAM-NOR er den norske tilpasningen av verdens mest anerkjente sertifiseringsordning for bærekraftige bygg, og innebærer at bygget måles etter bærekraft i hele verdikjeden, i alt fra materialvalg via byggemetoder til konstruksjon.
– Hvordan er lønnsomheten i å bygge bærekraftige bygg?
– Klimasaken forsterkes av de økonomiske incentivene i markedet. Plutselig har miljøvennlighet og bærekraft gått fra å være idealisme til å bli kommersielt lønnsomt. Vi solgte nylig det nye kontorbygget vårt i Schweigaards gate 33 og opplevde da at konkurransen blant de potensielle kjøperne var sterkere enn forventet, fordi bygget var miljøsertifisert i henhold til BREEAM-NOR.
– Hvordan reagerer entreprenørene på at Bane NOR Eiendom som byggherre stiller krav om miljø og bærekraft?
– Med stolthet. Det er viktig at vi stiller krav til det endelige produktet og at vi strekker oss for å nå målet sammen. Det er god økonomi i å bygge miljøvennlig. Etterspørselen er stor og kostnadene ved det er lavere enn vi hadde ventet. Leverandørene synes, som oss, at det er gjevt å kunne strekke seg mot nye mål, avslutter Eiken.
Petter Eiken har valgt å tre ut av det ordinære arbeidslivet, og slutter som administrerende direktør i Bane NOR Eiendom 1. september 2019.