For første gang rundet omsetningen en milliard kroner for Oslo S Shopping som omfatter alle butikker og serveringssteder på Oslo S og i Østbanehallen. Omsetningen for 2017 ble 1 004 milliarder kroner, som er en økning på 8,6 prosent fra året før.
Bane NOR Eiendom har inngått avtale med Betonmast om prosjektering og bygging av et 11-etasjers kontorbygg, beliggende rett ved Drammen stasjon.
Et nytt opplærings- og kompetansesenter etableres i en eksisterende bygning på cirka 2 700 kvadratmeter på Grorud. Senteret vil bli et kompetanse-, test- og opplæringssenter knyttet til innføringen av ERTMS (nytt digitalt signalsystem for hele jernbanen) og toglederutdanningen.
I oktober ble Bane NOR Eiendom innvilget et lån til gode betingelser i Den nordiske investeringsbank (NIB). Lånet ble gitt til kontorbygget i Schweigaards gate 33 på bakgrunn av byggets gode miljøkvaliteter. Dette var det første grønne sertifikatet NIB utstedte i Norge. Lånet ble gitt som en toppfinansiering uavhengig av et eventuelt salg av bygget, og bekrefter at vi både har en bevisst holdning til og utøvende praksis av vår miljøstrategi.
Oslo S Shopping, som omfatter alle butikker og serveringssteder på Oslo S og i Østbanehallen, omsatte i 2018 for 1 087 milliarder kroner. Det er en økning på 8,2 prosent fra 2017. Omsetningen i det som er Oslo sentrums femte største kjøpesenter, økte jevnt og trutt gjennom året og fikk en kraftig økning i november og desember. Den største veksten kom i kategorien «serveringssteder». Her økte omsetningen med 14,1 prosent. Espresso House, Olivia og Upper Crust vokste aller mest.
Petter Eiken leder et selskap med en fot i fortiden og blikket vendt mot en ukjent framtid. Bane NOR Eiendom eier og forvalter mange bygg somer over 100 år gamle.
Nye og gamle bygg som ligger sentralt plassert på de viktigste knutepunktene i landet, kjennetegner Bane NOR Eiendom.
Hver togstasjon i landet har sin egen arkitektoniske historie å fortelle. Bane NOR Eiendom, som eier og forvalter stasjonene, sørger for at historiene består for fremtiden.
Under jappetiden på 1980-tallet var Drammen ødelagt av trafikk og med en skitten elv rennende gjennom sentrum. I dag valfarter folk til Drammen for å lære om byutvikling.
Fra store Oslo S til små 150 år gamle stasjonsbygg, fra moderne verkstedanlegg til næringsbygg og hoteller.
Hver dag er 170 000 personer innom Oslo S. Hver og en av dem skal oppleve stasjonen som en destinasjon i seg selv. Det krever mye arbeid.